Study programme 2018-2019Français
Methodology and didactics of the teaching
Programme component of Certificate of Teaching for Upper Secondary Education - Architecture and Urban Planning à la Faculty of Architecture and Urban Planning
CodeTypeHead of UE Department’s
contact details
Teacher(s)
UA-A1-ARCHIT-012-MCompulsory UEDEROBERTMASURE AntoineP316 - Méthodologie et formation
  • DEROBERTMASURE Antoine
  • VONA Salvatore

Language
of instruction
Language
of assessment
HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) CreditsWeighting Term
  • Français
Français201500033.001st term

AA CodeTeaching Activity (AA) HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) Term Weighting
P-SEMF-200Méthodologie de l'enseignement1010000Q150.00%
A-SCTC-019Disciplinary didactics105000Q150.00%
Programme component

Objectives of Programme's Learning Outcomes

  • Adequately interpret situations experienced in the classroom and outside the classroom by mobilising knowledge in human sciences
  • Adapt to different school groups by mobilising knowledge in human sciences
  • Master legal documents so as to practise the profession properly
  • Master the disciplinary didactics that guide the educational activity
  • Measure the ethical issues regarding everyday practice
  • Develop teaching devices, and test, evaluate and regulate them
  • Plan, manage and evaluate learning situations
  • Master the language of instruction, both orally and in writing

Learning Outcomes of UE

Content of UE

school system in FWB programs methods in pedagogy  effective methods didactical work linked to the contents to be teached

Prior Experience

Not applicable

Type of Assessment for UE in Q1

  • Presentation and/or works
  • Written examination

Q1 UE Assessment Comments

50 % AA1 50 % AA2

Type of Assessment for UE in Q3

  • Presentation and/or works
  • Written examination

Q3 UE Assessment Comments

50 % AA1 50 % AA2

Type of Resit Assessment for UE in Q1 (BAB1)

  • N/A

Q1 UE Resit Assessment Comments (BAB1)

/

Type of Teaching Activity/Activities

AAType of Teaching Activity/Activities
P-SEMF-200
  • Cours magistraux
  • Travaux pratiques
A-SCTC-019
  • Exercices dirigés

Mode of delivery

AAMode of delivery
P-SEMF-200
  • Face to face
A-SCTC-019
  • Face to face

Required Reading

AA
P-SEMF-200
A-SCTC-019

Required Learning Resources/Tools

AARequired Learning Resources/Tools
P-SEMF-200Bissonnette, S., Gauthier, C., & Castonguay, M. (2017). L’enseignement explicite des comportements. Pour une gestion efficace des élèves en classe et dans l’école. Montréal : Chenelière Education.
Chamberland, G., Lavoie, L., Marquis, D. (2000). 20 Formules pédagogiques. Sainte-Foy : Presses de l’Université de Québec.
Gauthier, C., Bissonnette, S., Richard, M., Castonguay, M. (2013). Enseignement explicite et réussite des élèves. la gestion des apprentissages. Bruxelles: De Boeck, coll. Pédagogies en développement".
Hensler, H. & Therriault, A. (1997). Guide de la planification d'une leçon. Sherbrooke, Editions du CRP.
  Bocquillon, M., Derobertmasure, A., Demeuse, M. (2018). Objectifs, organisation et attentes de la formation pratique dispensée aux futurs agrégés de l’enseignement secondaire supérieur de la Faculté de Psychologie et des Sciences de l’Education et de la Faculté Warocqué d’Economie et de Gestion de l’Université de Mons (3e édition). Disponible sur le cours en ligne. Bocquillon, M., Derobertmasure, A., Demeuse, M. (2018). Les recherches sur l’enseignement efficace en bref (3e édition). Disponible sur le cours en ligne. Bocquillon, M., Derobertmasure, A., Demeuse, M. (2018). Guide pour « planifier des situations d’apprentissage »  (3e édition). Disponible sur le cours en ligne. Bocquillon, M., Derobertmasure, A., Demeuse, M. (2018). Guide pour « interpréter adéquatement les situations vécues en classe et autour de la classe en mobilisant des connaissances en sciences humaines » et « gérer et évaluer des situations d’apprentissage » (3e édition). Disponible sur le cours en ligne. Bocquillon, M., Derobertmasure, A., Demeuse, M. (2018). Annexes du guide pour « interpréter adéquatement les situations vécues en classe et autour de la classe en mobilisant des connaissances en sciences humaines » et « gérer et évaluer des situations d’apprentissage » (3e édition). Disponible sur le cours en ligne. Bocquillon, M., Derobertmasure, A., Demeuse, M. (2018). Guide pour « porter un regard réflexif sur sa (une) pratique »  (3e édition). Disponible sur le cours en ligne.
A-SCTC-019Not applicable

Recommended Reading

AA
P-SEMF-200
A-SCTC-019

Recommended Learning Resources/Tools

AARecommended Learning Resources/Tools
P-SEMF-200Not applicable
A-SCTC-019Not applicable

Other Recommended Reading

AAOther Recommended Reading
P-SEMF-200Not applicable
A-SCTC-019Not applicable

Grade Deferrals of AAs from one year to the next

AAGrade Deferrals of AAs from one year to the next
P-SEMF-200Unauthorized
A-SCTC-019Authorized
(*) HT : Hours of theory - HTPE : Hours of in-class exercices - HTPS : hours of practical work - HD : HMiscellaneous time - HR : Hours of remedial classes. - Per. (Period), Y=Year, Q1=1st term et Q2=2nd term
Date de génération : 02/05/2019
20, place du Parc, B7000 Mons - Belgique
Tél: +32 (0)65 373111
Courriel: info.mons@umons.ac.be