Study programme 2018-2019Français
Participatory Research Methods
Activité d'apprentissage à la Faculty of Psychology and Education
CodeLecturer(s)Associate Lecturer(s)Subsitute Lecturer(s) et other(s)
P-SESF-007
  • JAMOULLE Pascale
      Language
      of instruction
      Language
      of assessment
      HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) Term
      FrançaisFrançais10101000Q1

      Content of Learning Activity

      Taking part in the development of researches founded on the meeting and participatory observation: meaning of enquiries, field, building of problems, ethical questions.  

      Crossing methodologies: ethnographical descriptions, interviews and life stories, private archives, participatory dynamics and group interviews.  

      Interpretating, writing : crossed interpretations, writing phase, anonymity, professional confidence.

      Required Learning Resources/Tools

      -        Pascale JAMOULLE, « Une anthropologie impliquée en santé mentale », dans Hermesse J., Singleton M., Veuillemenot A.-M. (dir.) <em>Implications et explorations éthiques en anthropologie, </em>Academia/L’Harmattan, 2011, pp. 159-175.

      Recommended Learning Resources/Tools

      -        Christian GHASARIAN (dir.),<em> </em>« Sur les chemins de l’anthropologie réflexive » dans Christian GHASARIAN,<em> De l’ethnographie à l’anthropologie</em> réflexive. <em>Nouveaux terrains, nouvelles pratiques, nouveaux enjeux</em>, Armand Colin, Paris, 2004, pp. 5-34.
      -        Jean-Pierre OLIVIER DE  SARDAN, <em>La politique du terrain. Sur la production des données en anthropologie</em>, Enquête, n°1, 1995
      -        Jean-Pierre OLIVIER DE SARDAN, <em>La violence faite aux données</em><em>. De quelques figures de la surinterprétation en anthropologie</em>,  Enquête n° 3, pp.31-59.
       

      Other Recommended Reading

      -        Daniel BERTAUX, <em>Les récits de vie</em>, Nathan, 1997
      -        Jeanne FAVRET-SAADA, « Etre affecté<em> », </em> <em>Gradhiva, </em> n°8, 1990.
      -        Clifford GEERTZ,<em> </em>« Du point de vue de l’indigène. Sur la nature de la <em>compréhension anthropologique » dans </em>Clifford GEERTZ<em>, Savoir global, savoir local, </em><em>Les lieux du savoir, Paris,</em> PUF, 2012 <em>(</em>1986),  <em>pp 71 à 90.</em>

      Mode of delivery

      • Face to face

      Type of Teaching Activity/Activities

      • Cours magistraux
      • Travaux pratiques
      • Etudes de cas
      • Préparations, travaux, recherches d'information

      Evaluations

      The assessment methods of the Learning Activity (AA) are specified in the course description of the corresponding Educational Component (UE)

      (*) HT : Hours of theory - HTPE : Hours of in-class exercices - HTPS : hours of practical work - HD : HMiscellaneous time - HR : Hours of remedial classes. - Per. (Period), Y=Year, Q1=1st term et Q2=2nd term
      Date de génération : 02/05/2019
      20, place du Parc, B7000 Mons - Belgique
      Tél: +32 (0)65 373111
      Courriel: info.mons@umons.ac.be