Study programme 2018-2019Français
Social and Community Intervention
Activité d'apprentissage à l"School of Human and Social Sciences
CodeLecturer(s)Associate Lecturer(s)Subsitute Lecturer(s) et other(s)
P-SESF-003
  • JAMOULLE Pascale
      Language
      of instruction
      Language
      of assessment
      HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) Term
      FrançaisFrançais10101000Q1

      Content of Learning Activity

      -        Risk behaviors in a social context: meaning, lifestyles and regulation trajectories.  

      -        Psychosocial vulnerabilities and innovative forms of intervention (proximity, risk reduction, care, experts by experience, peer helpers.)  

      -        « Adolescences en exil » (« Adolescences in exile »). Work on exile and cultural mixes in relegation neighbourhoods and schools. Meaning of young people groupings and gender tensions. Education for practices.

      -          « Débrouilles des familles « (The art of making do of families ». Changes in modern families living in precarious conditions. Social supports in the social and professional network.

      Required Learning Resources/Tools

        -        Luc VAN HUFFEL (dir.), en collaboration avec Pascale JAMOULLE et Emmanuel NICOLAS , « <em>Le rétablissement en pratique(s).  Accompagner autrement les personnes en difficultés psychiques.</em> », Lannoo/Campus, 2015.

      -        Pascale JAMOULLE, <em>Des hommes sur le fil. La construction de l’identité masculine en milieux pércaires. </em>La Découverte/Poche, 2008.

      -        Pascale JAMOULLE, <em>Drogues de rue. Récits et styles de vie, </em>De Boeck, 2002.

      Recommended Learning Resources/Tools

        -        Pascale JAMOULLE, Jacinthe MAZZOCCHETTI, <em>Adolescences en exil, </em>Academia H,  2011

      -        Pascale JAMOULLE, <em>La Débrouille des familles, </em>De Boeck, 2002.

      Other Recommended Reading

      BOURGOIS  Philippe, <em>En quête de respect, le crack à New York</em>, Seuil, 2001 (1995).

      CASTEL Robert, <em>La discrimination négative. Indigènes ou citoyens ? </em>, Seuil/La République des Idées, 2007

      DELCROIX Catherine. <em>Ombres et lumières de la famille Nour. Comment certains résistent à la précarité</em>, Paris, Petite bibliothèque Payot, 2005 (2001)

      LAPEYRONNIE Didier, <em>Ghetto urbain. Ségrégation, violence, pauvreté en France aujourd’hui,</em> Robert Lafont, 2008

      MORO Marie-Rose, <em>Enfants d’ici venus d’ailleurs</em>, Hachette littérature/La Découverte, 2002.

      Mode of delivery

      • Face to face

      Type of Teaching Activity/Activities

      • Cours magistraux
      • Conférences
      • Travaux pratiques
      • Travaux de laboratoire
      • Exercices de création et recherche en atelier
      • Projet sur ordinateur
      • Etudes de cas
      • Préparations, travaux, recherches d'information

      Evaluations

      The assessment methods of the Learning Activity (AA) are specified in the course description of the corresponding Educational Component (UE)

      (*) HT : Hours of theory - HTPE : Hours of in-class exercices - HTPS : hours of practical work - HD : HMiscellaneous time - HR : Hours of remedial classes. - Per. (Period), Y=Year, Q1=1st term et Q2=2nd term
      Date de génération : 02/05/2019
      20, place du Parc, B7000 Mons - Belgique
      Tél: +32 (0)65 373111
      Courriel: info.mons@umons.ac.be