Study programme 2018-2019Français
Analysis of Compulsory Education Programmes
Activité d'apprentissage à la Faculty of Psychology and Education
CodeLecturer(s)Associate Lecturer(s)Subsitute Lecturer(s) et other(s)
P-SEMF-063
  • DEMEUSE Marc
      Language
      of instruction
      Language
      of assessment
      HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) Term
      FrançaisFrançais250000Q2

      Content of Learning Activity

      Theoretical concepts (curriculum, programmes...) ; Practical organisation of the Belgian French Community compulsory education system (Decree "Missions", education projects, pedagogical projects, institution projects, core skills, programmes, internal and external assessment...).

      Required Reading

      Required Learning Resources/Tools

      Demeuse, M., Strauven, C. (2013). <em>Développer un curriculum d'enseignement ou de formation. Des options politiques au pilotage.</em> Bruxelles : De Boeck université, Coll. Perspectives en éducation et formation.

      Recommended Reading

      Note de cours - Complément - Répertoire des articles - Marc Demeuse (éd.)

      Recommended Learning Resources/Tools

      . AUDIGIER, F., CRAHAY, M., DOLZ, J. (éds) (2006). Curriculum, enseignement et pilotage. Bruxelles: De Boeck, coll. « Raisons éducatives ».
      . DEPOVER, C., NOEL, B. (2005). Le curriculum et ses logiques. Une approche contextualisée pour analyser les réformes et les politiques éducatives.
      . DOLZ, J., OLLAGNIER. E. (1999). L'énigme de la compétence en éducation, Bruxelles : De Boeck.
      . FRENAY, M., MAROY, C. (eds) (2004). L'école, six ans après le décret « missions ». Regards interdisciplinaires sur les politiques scolaires en Communauté française de Belgique. Louvain-la-Neuve: Presses universitaires de Louvain.
      . REY, B. (1996). Compétences transversales en question. Paris: ESF Editeur, Collection « Pédagogies ».

      Other Recommended Reading

      See online course (Moodle)

      Mode of delivery

      • Mixed

      Type of Teaching Activity/Activities

      • Cours magistraux
      • Conférences

      Evaluations

      The assessment methods of the Learning Activity (AA) are specified in the course description of the corresponding Educational Component (UE)

      (*) HT : Hours of theory - HTPE : Hours of in-class exercices - HTPS : hours of practical work - HD : HMiscellaneous time - HR : Hours of remedial classes. - Per. (Period), Y=Year, Q1=1st term et Q2=2nd term
      Date de génération : 02/05/2019
      20, place du Parc, B7000 Mons - Belgique
      Tél: +32 (0)65 373111
      Courriel: info.mons@umons.ac.be