Study programme 2018-2019Français
Urban Environments
Activité d'apprentissage à la Faculty of Architecture and Urban Planning
CodeLecturer(s)Associate Lecturer(s)Subsitute Lecturer(s) et other(s)
A-PRVT-925
  • MAZY Kristel
      Language
      of instruction
      Language
      of assessment
      HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) Term
      FrançaisFrançais1212000Q2

      Content of Learning Activity

      First, the course proposes to address the role of public space within the framework of a territorial change process. In particular, we will see the dissonances betwwen a conceived and planned space and this same space once lived and perceived.

      Then, the course proposes a set of criteria to analyse urban spaces. The spatial characteristics will be seen through the notions of limit, opening, threshold and path. The characteristics linked to the atmosphere of a space will be addressed through the types of uses, the temporal aspects, the used materials or their implementation.

      In accordance to these contextual elements, the course introduces a great variety of approaches in terms of ephemeral architectures, likely to create or reinforce urban ambiances. A far as possible, visits of events will be proposed, in order to open a critical thinking from the notions seen during the course. 

      Required Learning Resources/Tools

      Power Point presentations

      Recommended Learning Resources/Tools

      - Fim extracts;
      - Scientific papers

      Other Recommended Reading

      Audas, N. (2012). <em>Les prises affectives des lieux en tant qu'expression de l'ambiance urbaine.</em> Communication présentée Ambiances in action/ Ambiances en acte(s) - International Congress on Ambiances, Montreal.
       
      Brayer, L. (2013). Les dispositifs vidéographiques à l’oeuvre chez William H. Whyte dans La vie sociale des petits espaces urbains. <em>Ambiances</em>. 

      Donnadieu, B. (2002). <em>L' apprentissage du regard leçons d'architecture de Dominique Spinetta</em>. Paris: Éd. de la Villette.

      Gravari-Barbas, M., & Jacquot, S. (2007). L’événement, outil de légitimation de projets urbains : l’instrumentalisation des espaces et des temporalités événementiels à Lille et Gênes. <em>Géocarrefour, 82/3</em>. Repéré à http://geocarrefour.revues.org/2217

      Jodidio, P. (2011). <em>Temporary Architecture Now!</em> Cologne: Taschen. Krauel, Jacobo. 2010. <em>Architecture éphémère: [auteur : Jacobo Krauel</em>. Barcelona: Links.

      Lynch, K. (1992). <em>The image of the city</em>. (21st ed.e éd.). Cambridge (Mass.) London: Mit press.

      Mangin, D. (2015). <em>Desire lines</em>. Marseille: Parentheses.

      Mons, A. (1994). <em>L'ombre de la ville</em>. Editions de la Villette.

      Negura, L. (2006). L'analyse de contenu dans l'étude des représentations sociales. <em>SociologieS, Théories et recherches</em>, 

      Norberg-Schulz, C., & Seyler, O. (1989). <em>Genius loci paysage, ambiance, architecture traduction Odile Seyler</em>. (2e éd.e éd.). Bruxelles: P. Mardaga.

      Palmese, C., Gutiérrez, L. A., & Carles, J. L. (2011). L'espace audiovisuel du réel au virtuel, Vidéo-installation "Madrid-Paris". Dans J.-F. Augoyard (dir.), <em>Faire une ambiance, Actes du colloque onternational, Grenoble 10-12 septembre 2008</em>. Bernin: A la Croisée.

      Péna, M. (2016). <em>Jouer/Jouir du paysage</em>. Bruxelles-Paris: AAM - Ante Prisma éditions.

      Rosemberg-Lasorne, M. (1997). Marketing urbain et projet de ville: parole et représentations géographiques des acteurs. <em>Cybergeo: European journal of Geography, 32</em>. Repéré à http://cybergeo.revues.org/1977

      Mode of delivery

      • Face to face

      Type of Teaching Activity/Activities

      • Cours magistraux
      • Conférences
      • Exercices dirigés

      Evaluations

      The assessment methods of the Learning Activity (AA) are specified in the course description of the corresponding Educational Component (UE)

      (*) HT : Hours of theory - HTPE : Hours of in-class exercices - HTPS : hours of practical work - HD : HMiscellaneous time - HR : Hours of remedial classes. - Per. (Period), Y=Year, Q1=1st term et Q2=2nd term
      Date de génération : 02/05/2019
      20, place du Parc, B7000 Mons - Belgique
      Tél: +32 (0)65 373111
      Courriel: info.mons@umons.ac.be