Study programme 2017-2018Français
Assessment in formal education
Programme component of Certificate of Teaching for Upper Secondary Education - Biomedical and Pharmaceutical Sciences à la Faculty of Medicine and Pharmacy
CodeTypeHead of UE Department’s
contact details
Teacher(s)
UM-A1-ASANTE-001-MCompulsory UEDEMEUSE MarcP316 - Méthodologie et formation
  • HUET Kathy
  • DEMEUSE Marc

Language
of instruction
Language
of assessment
HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) CreditsWeighting Term
  • Français
Français300000221st term

AA CodeTeaching Activity (AA) HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) Term Weighting
P-SMSL-225Theoretical Basis of Assessment in Education150000Q150.00%
P-SEMF-071Assessment of School Learning150000Q150.00%
Programme component

Objectives of Programme's Learning Outcomes

Type of Teaching Activity/Activities

AAType of Teaching Activity/Activities
P-SMSL-225
  • Cours magistraux
P-SEMF-071
  • Cours magistraux
  • Conférences

Mode of delivery

AAMode of delivery
P-SMSL-225
  • Face to face
P-SEMF-071
  • Mixed

Required Reading

AA
P-SMSL-225
P-SEMF-071

Required Learning Resources/Tools

AARequired Learning Resources/Tools
P-SMSL-225Slides copies
P-SEMF-071Scallon, G. (2007). L'évaluation des apprentissages dans une approche par compétences. Bruxelles : De Boeck Université, coll. « Pédagogies en développement ».

Recommended Reading

AA
P-SMSL-225
P-SEMF-071

Recommended Learning Resources/Tools

AARecommended Learning Resources/Tools
P-SMSL-225Not applicable
P-SEMF-071Not applicable

Other Recommended Reading

AAOther Recommended Reading
P-SMSL-225Not applicable
P-SEMF-071Bonniol, J.J., Vial, M. (1997). Les modèles de l'évaluation. Bruxelles : De Boeck Université.
Bressoux, P., & Pansu, P. (2003). Quand les enseignants jugent leurs élèves. Paris : Presses universitaires de France.
Dubus, A. (2006). La notation des élèves. Comment utiliser la docimologie pour une évaluation raisonnée. Paris: Armand Collin.
Cardinet, J. (1994, 2e édition). Evaluation scolaire et mesure. Bruxelles : De Boeck Université, coll. Pédagogies en développement.
De Landsheere, G. (1992, 6e édition). Evaluation continue et examens. Précis de docimologie. Bruxelles : Editions Labor, coll. « Education 2000 ».
Demeuse, M. (2004). Introduction aux théories et aux méthodes de la mesure en sciences psychologiques et en sciences de l'éducation. Liège : Les Editions de l'Université de Liège.
Merle, P. (1996). L'évaluation des élèves : enquête sur le jugement professoral. Paris : Presses universitaires de France.
Merle, P. (1998). Sociologie de l'évaluation scolaire. Paris : Presses universitaires de France, Coll. « Que sais-je ? ». 
Merle, P. (2007). Les notes. Secrets de fabrication. Paris: Presses universitaires de France, coll. "Education et Société".
Morissette, D. (2001, 3e édition). Les examens de rendement scolaire. Sainte-Foy (Québec): Les Presses de l'Université Laval.
Tardif, J. (2006). L'évaluation des compétences. Documenter le parcours de développement. Montréal: Chenelière Education.Not applicable

Grade Deferrals of AAs from one year to the next

AAGrade Deferrals of AAs from one year to the next
P-SMSL-225Unauthorized
P-SEMF-071Unauthorized
(*) HT : Hours of theory - HTPE : Hours of in-class exercices - HTPS : hours of practical work - HD : HMiscellaneous time - HR : Hours of remedial classes. - Per. (Period), Y=Year, Q1=1st term et Q2=2nd term
Date de génération : 11/01/2018
20, place du Parc, B7000 Mons - Belgique
Tél: +32 (0)65 373111
Courriel: info.mons@umons.ac.be