Study programme | Français | ||
Ethics and Deontology | |||
Activité d'apprentissage à la Faculty of Psychology and Education |
Code | Lecturer(s) | Associate Lecturer(s) | Subsitute Lecturer(s) et other(s) |
---|---|---|---|
P-SPCN-210 |
|
Language of instruction | Language of assessment | HT(*) | HTPE(*) | HTPS(*) | HR(*) | HD(*) | Term |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Français | Français | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | Q1 |
Content of Learning Activity
We will envisages the history and the definitions of the notions of moral code and professional ethics, the European Code of Ethics, the ethical principles and code of conductof of psychologists, the questions of professional secrecy and some particular cases.
Required Learning Resources/Tools
Not applicable
Recommended Learning Resources/Tools
Barthélemi, E., Meersseman, C., & Servais, J. F. Confidentialité et secret professionnel: enjeux pour une société démocratique. <em>Temps d’Arrêt/Lectures, YAPAKA. be, http://www. yapaka. be/sites/yapaka. be/files/ta_con fidentialite_11-web. pdf# overlaycontext= professionnels/livre/confidentialite-etsecret-professionnel-nouvelle</em>. Bourguignon, O. (2009). <em>La déontologie des psychologues</em>. Armand Colin. Bourguignon, O. (2003). <em>Questions éthiques en psychologie</em> (Vol. 250). Editions Mardaga. Bourguignon, O. (2008). <em>Éthique et pratique psychologique</em> (Vol. 3). Editions Mardaga. Moreau, T. (2014). Le Code de déontologie des psychologues et le respect des dispositions légales relatives au secret professionnel. JDJ - N° 340. Nouwynck, L. (2002). La position des différents intervenants psycho-médico-sociaux face au secret professionnel dans le travail avec les justiciables. <em>Les cahiers de Prospective Jeunesse</em>, 2-22.
Other Recommended Reading
Not applicable
Mode of delivery
Type of Teaching Activity/Activities
Evaluations
The assessment methods of the Learning Activity (AA) are specified in the course description of the corresponding Educational Component (UE)