Study programmeFrançais
Participatory Research Methods
Activité d'apprentissage à la Faculty of Psychology and Education
CodeLecturer(s)Associate Lecturer(s)Subsitute Lecturer(s) et other(s)
P-SESF-007
  • JAMOULLE Pascale
      Language
      of instruction
      Language
      of assessment
      HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) Term
      FrançaisFrançais10101000Q1

      Content of Learning Activity

      Taking part in the development of researches founded on the meeting and participatory observation: meaning of enquiries, field, building of problems, ethical questions.  

      Crossing methodologies: ethnographical descriptions, interviews and life stories, private archives, participatory dynamics and group interviews.  

      Interpretating, writing : crossed interpretations, writing phase, anonymity, professional confidence.

      Required Learning Resources/Tools

      -        Pascale JAMOULLE, « Une anthropologie impliquée en santé mentale », dans Hermesse J., Singleton M., Veuillemenot A.-M. (dir.) <em>Implications et explorations éthiques en anthropologie, </em>Academia/L’Harmattan, 2011, pp. 159-175.

      Recommended Learning Resources/Tools

      -        Christian GHASARIAN (dir.),<em> </em>« Sur les chemins de l’anthropologie réflexive » dans Christian GHASARIAN,<em> De l’ethnographie à l’anthropologie</em> réflexive. <em>Nouveaux terrains, nouvelles pratiques, nouveaux enjeux</em>, Armand Colin, Paris, 2004, pp. 5-34.
      -        Jean-Pierre OLIVIER DE  SARDAN, <em>La politique du terrain. Sur la production des données en anthropologie</em>, Enquête, n°1, 1995
      -        Jean-Pierre OLIVIER DE SARDAN, <em>La violence faite aux données</em><em>. De quelques figures de la surinterprétation en anthropologie</em>,  Enquête n° 3, pp.31-59.
      -        Tzvetan TODOROV, « <em>La mémoire devant l’histoire</em> », <em>Terrain</em>, 25/1995

      Other Recommended Reading

      -        Daniel BERTAUX, <em>Les récits de vie</em>, Nathan, 1997
      -        Jeanne FAVRET-SAADA, « Etre affecté<em> », </em> <em>Gradhiva, </em> n°8, 1990.
      -        Clifford GEERTZ,<em> </em>« Du point de vue de l’indigène. Sur la nature de la <em>compréhension anthropologique » dans </em>Clifford GEERTZ<em>, Savoir global, savoir local, </em><em>Les lieux du savoir, Paris,</em> PUF, 2012 <em>(</em>1986),  <em>pp 71 à 90.</em>

      Mode of delivery

      • Face to face

      Type of Teaching Activity/Activities

      • Cours magistraux
      • Travaux pratiques
      • Etudes de cas
      • Préparations, travaux, recherches d'information

      Evaluations

      The assessment methods of the Learning Activity (AA) are specified in the course description of the corresponding Educational Component (UE)

      Unité d’enseignement de la combinaison linguistique
      Date de génération : 17/03/2017
      20, place du Parc, B7000 Mons - Belgique
      Tél: +32 (0)65 373111
      Courriel: info.mons@umons.ac.be