Study programme | Français | ||
Participatory Research Methods | |||
Activité d'apprentissage à la Faculty of Psychology and Education |
Code | Lecturer(s) | Associate Lecturer(s) | Subsitute Lecturer(s) et other(s) |
---|---|---|---|
P-SESF-007 |
|
Language of instruction | Language of assessment | HT(*) | HTPE(*) | HTPS(*) | HR(*) | HD(*) | Term |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Français | Français | 10 | 10 | 10 | 0 | 0 | Q1 |
Content of Learning Activity
Taking part in the development of researches founded on the meeting and participatory observation: meaning of enquiries, field, building of problems, ethical questions.
Crossing methodologies: ethnographical descriptions, interviews and life stories, private archives, participatory dynamics and group interviews.
Interpretating, writing : crossed interpretations, writing phase, anonymity, professional confidence.
Required Learning Resources/Tools
- Pascale JAMOULLE, « Une anthropologie impliquée en santé mentale », dans Hermesse J., Singleton M., Veuillemenot A.-M. (dir.) <em>Implications et explorations éthiques en anthropologie, </em>Academia/L’Harmattan, 2011, pp. 159-175.
Recommended Learning Resources/Tools
- Christian GHASARIAN (dir.),<em> </em>« Sur les chemins de l’anthropologie réflexive » dans Christian GHASARIAN,<em> De l’ethnographie à l’anthropologie</em> réflexive. <em>Nouveaux terrains, nouvelles pratiques, nouveaux enjeux</em>, Armand Colin, Paris, 2004, pp. 5-34.
- Jean-Pierre OLIVIER DE SARDAN, <em>La politique du terrain. Sur la production des données en anthropologie</em>, Enquête, n°1, 1995
- Jean-Pierre OLIVIER DE SARDAN, <em>La violence faite aux données</em><em>. De quelques figures de la surinterprétation en anthropologie</em>, Enquête n° 3, pp.31-59.
- Tzvetan TODOROV, « <em>La mémoire devant l’histoire</em> », <em>Terrain</em>, 25/1995
Other Recommended Reading
- Daniel BERTAUX, <em>Les récits de vie</em>, Nathan, 1997
- Jeanne FAVRET-SAADA, « Etre affecté<em> », </em> <em>Gradhiva, </em> n°8, 1990.
- Clifford GEERTZ,<em> </em>« Du point de vue de l’indigène. Sur la nature de la <em>compréhension anthropologique » dans </em>Clifford GEERTZ<em>, Savoir global, savoir local, </em><em>Les lieux du savoir, Paris,</em> PUF, 2012 <em>(</em>1986), <em>pp 71 à 90.</em>
Mode of delivery
Type of Teaching Activity/Activities
Evaluations
The assessment methods of the Learning Activity (AA) are specified in the course description of the corresponding Educational Component (UE)