Study programme | Français | ||
Social and Community Intervention | |||
Activité d'apprentissage à la Faculty of Psychology and Education |
Code | Lecturer(s) | Associate Lecturer(s) | Subsitute Lecturer(s) et other(s) |
---|---|---|---|
P-SESF-003 |
|
Language of instruction | Language of assessment | HT(*) | HTPE(*) | HTPS(*) | HR(*) | HD(*) | Term |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Français | Français | 15 | 5 | 10 | 0 | 0 | Q1 |
Content of Learning Activity
- Risk behaviors in a social context: meaning, lifestyles and regulation trajectories.
- Psychosocial vulnerabilities and innovative forms of intervention (proximity, risk reduction, care, experts by experience, peer helpers.)
- « Adolescences en exil » (« Adolescences in exile »). Work on exile and cultural mixes in relegation neighbourhoods and schools. Meaning of young people groupings and gender tensions. Education for practices.
- « Débrouilles des familles « (The art of making do of families ». Changes in modern families living in precarious conditions. Social supports in the social and professional network.
Required Learning Resources/Tools
- Luc VAN HUFFEL (dir.), en collaboration avec Pascale JAMOULLE et Emmanuel NICOLAS , « <em>Le rétablissement en pratique(s). Accompagner autrement les personnes en difficultés psychiques.</em> », Lannoo/Campus, 2015.
- Pascale JAMOULLE, <em>Des hommes sur le fil. La construction de l’identité masculine en milieux pércaires. </em>La Découverte/Poche, 2008.
- Pascale JAMOULLE, <em>Drogues de rue. Récits et styles de vie, </em>De Boeck, 2002.
Recommended Learning Resources/Tools
- Pascale JAMOULLE, Jacinthe MAZZOCCHETTI, <em>Adolescences en exil, </em>Academia H, 2011
- Pascale JAMOULLE, <em>La Débrouille des familles, </em>De Boeck, 2002.
Other Recommended Reading
BOURGOIS Philippe, <em>En quête de respect, le crack à New York</em>, Seuil, 2001 (1995).
CASTEL Robert, <em>La discrimination négative. Indigènes ou citoyens ? </em>, Seuil/La République des Idées, 2007
DELCROIX Catherine. <em>Ombres et lumières de la famille Nour. Comment certains résistent à la précarité</em>, Paris, Petite bibliothèque Payot, 2005 (2001)
LAPEYRONNIE Didier, <em>Ghetto urbain. Ségrégation, violence, pauvreté en France aujourd’hui,</em> Robert Lafont, 2008
MORO Marie-Rose, <em>Enfants d’ici venus d’ailleurs</em>, Hachette littérature/La Découverte, 2002.
Mode of delivery
Type of Teaching Activity/Activities
Evaluations
The assessment methods of the Learning Activity (AA) are specified in the course description of the corresponding Educational Component (UE)