Study programmeFrançais
Social and Community Intervention
Activité d'apprentissage à la Faculty of Psychology and Education
CodeLecturer(s)Associate Lecturer(s)Subsitute Lecturer(s) et other(s)
P-SESF-003
  • JAMOULLE Pascale
      Language
      of instruction
      Language
      of assessment
      HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) Term
      FrançaisFrançais1551000Q1

      Content of Learning Activity

      -        Risk behaviors in a social context: meaning, lifestyles and regulation trajectories.  

      -        Psychosocial vulnerabilities and innovative forms of intervention (proximity, risk reduction, care, experts by experience, peer helpers.)  

      -        « Adolescences en exil » (« Adolescences in exile »). Work on exile and cultural mixes in relegation neighbourhoods and schools. Meaning of young people groupings and gender tensions. Education for practices.

      -          « Débrouilles des familles « (The art of making do of families ». Changes in modern families living in precarious conditions. Social supports in the social and professional network.

      Required Learning Resources/Tools

        -        Luc VAN HUFFEL (dir.), en collaboration avec Pascale JAMOULLE et Emmanuel NICOLAS , « <em>Le rétablissement en pratique(s).  Accompagner autrement les personnes en difficultés psychiques.</em> », Lannoo/Campus, 2015.

      -        Pascale JAMOULLE, <em>Des hommes sur le fil. La construction de l’identité masculine en milieux pércaires. </em>La Découverte/Poche, 2008.

      -        Pascale JAMOULLE, <em>Drogues de rue. Récits et styles de vie, </em>De Boeck, 2002.

      Recommended Learning Resources/Tools

        -        Pascale JAMOULLE, Jacinthe MAZZOCCHETTI, <em>Adolescences en exil, </em>Academia H,  2011

      -        Pascale JAMOULLE, <em>La Débrouille des familles, </em>De Boeck, 2002.

      Other Recommended Reading

      BOURGOIS  Philippe, <em>En quête de respect, le crack à New York</em>, Seuil, 2001 (1995).

      CASTEL Robert, <em>La discrimination négative. Indigènes ou citoyens ? </em>, Seuil/La République des Idées, 2007

      DELCROIX Catherine. <em>Ombres et lumières de la famille Nour. Comment certains résistent à la précarité</em>, Paris, Petite bibliothèque Payot, 2005 (2001)

      LAPEYRONNIE Didier, <em>Ghetto urbain. Ségrégation, violence, pauvreté en France aujourd’hui,</em> Robert Lafont, 2008

      MORO Marie-Rose, <em>Enfants d’ici venus d’ailleurs</em>, Hachette littérature/La Découverte, 2002.

      Mode of delivery

      • Face to face

      Type of Teaching Activity/Activities

      • Cours magistraux
      • Conférences
      • Travaux pratiques
      • Travaux de laboratoire
      • Exercices de création et recherche en atelier
      • Projet sur ordinateur
      • Etudes de cas
      • Préparations, travaux, recherches d'information

      Evaluations

      The assessment methods of the Learning Activity (AA) are specified in the course description of the corresponding Educational Component (UE)

      Unité d’enseignement de la combinaison linguistique
      Date de génération : 17/03/2017
      20, place du Parc, B7000 Mons - Belgique
      Tél: +32 (0)65 373111
      Courriel: info.mons@umons.ac.be