Study programme 2015 - 2016
Activité d'apprentissage à la Faculty of Psychology and Education
CodeLecturer(s)Associate Lecturer(s)Subsitute Lecturer(s) et other(s)
P-SESF-003
  • JAMOULLE Pascale
      Language
      of instruction
      Language
      of assessment
      HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) Term
      FrançaisFrançais1551000Q1

      Contents

      -        Risk behaviors in a social context: meaning, lifestyles and regulation trajectories.  

      -        Psychosocial vulnerabilities and innovative forms of intervention (proximity, risk reduction, care, experts by experience, peer helpers.)  

      -        « Adolescences en exil » (« Adolescences in exile »). Work on exile and cultural mixes in relegation neighbourhoods and schools. Meaning of young people groupings and gender tensions. Education for practices.

      -          « Débrouilles des familles « (The art of making do of families ». Changes in modern families living in precarious conditions. Social supports in the social and professional network.

      Required Learning Resources/Tools

        -        Luc VAN HUFFEL (dir.), en collaboration avec Pascale JAMOULLE et Emmanuel NICOLAS , « <i>Le rétablissement en pratique(s).  Accompagner autrement les personnes en difficultés psychiques.</i> », Lannoo/Campus, 2015.

      -        Pascale JAMOULLE, <i>Des hommes sur le fil. La construction de l’identité masculine en milieux pércaires. </i>La Découverte/Poche, 2008.

      -        Pascale JAMOULLE, <i>Drogues de rue. Récits et styles de vie, </i>De Boeck, 2002.

      Recommended Learning Resources/Tools

        -        Pascale JAMOULLE, Jacinthe MAZZOCCHETTI, <i>Adolescences en exil, </i>Academia H,  2011

      -        Pascale JAMOULLE, <i>La Débrouille des familles, </i>De Boeck, 2002.

      Other Recommended Reading

      BOURGOIS  Philippe, <i>En quête de respect, le crack à New York</i>, Seuil, 2001 (1995).

      CASTEL Robert, <i>La discrimination négative. Indigènes ou citoyens ? </i>, Seuil/La République des Idées, 2007

      DELCROIX Catherine. <i>Ombres et lumières de la famille Nour. Comment certains résistent à la précarité</i>, Paris, Petite bibliothèque Payot, 2005 (2001)

      LAPEYRONNIE Didier, <i>Ghetto urbain. Ségrégation, violence, pauvreté en France aujourd’hui,</i> Robert Lafont, 2008

      MORO Marie-Rose, <i>Enfants d’ici venus d’ailleurs</i>, Hachette littérature/La Découverte, 2002.

      Mode of delivery

      • Face to face

      Term 1 Assessment - type

      • Presentation and works
      • Oral examination

      Term 1 Assessment - comments

      Exploratory research : Documentary analysis (25%) Field enquiry (50 %)           Oral presentation (25 %)

      Term 2 Assessment - type

      • Presentation and works
      • Oral Examination

      Term 2 Assessment - comments

      Exploratory research : Documentary analysis (25%) Field enquiry (50 %)           Oral presentation (25 %)

      Term 3 Assessment - type

      • Presentation and works
      • Oral examination

      Term 3 Assessment - comments

      Exploratory research : Documentary analysis (25%) Field enquiry (50 %)           Oral presentation (25 %)

      Resit Assessment - Term 1 (B1BA1) - type

      • Presentation and works
      • Oral examination

      Resit Assessment - Term 1 (B1BA1) - Comments

      Exploratory research : Documentary analysis (25%) Field enquiry (50 %)           Oral presentation (25 %)

      Type of Teaching Activity/Activities

      • Cours (cours magistraux; conférences)
      • Travaux pratiques / travaux de laboratoire / exercices de création et recherche en atelier / projet sur ordinateur /études de cas
      • Préparations, travaux, recherches d'information
      UE : Programme component - AA : Teaching activity
      (*) HT : Hours of theory - HTPE : Hours of in-class exercices - HTPS : hours of practical work - HD : HMiscellaneous time - HR : Hours of remedial classes. - Per. (Period), Y=Year, Q1=1st term et Q2=2nd term